BYGG- OCH ANLÄGGNINGSPROGRAMMET

inriktning husbyggnad

(startar inte 2021/22)

GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING

I ett unikt samarbete med några av Sveriges största byggföretag, JM och NCC, bedriver Rönninge Gymnasium en mycket bra byggutbildning för dig som har målsättningen att bli byggnadsarbetare inom trä och betong. En Gymnasial lärlingsutbildning innebär att halva din utbildning är praktisk och arbetsplatsförlagd på någon av företagets arbetsplatser i Stockholmsområdet. Under din APL kommer du att möta utbildade handledare som kommer att följa och stötta dig. På arbetsplatsförlagt lärande APL som startar från och med år 2 följer du arbetsplatsens tider och lär dig genom att utföra arbetsmoment tillsammans med din handledare eller annan yrkesman / yrkeskvinna. Den teoretiska delen och kärnämnen läser du på Rönninge Gymnasium. För att nå din apl plats får du ett SL – plus kort.. Under din utbildning finns goda möjligheter till feriearbete hos ”Ditt” företag och efter godkänd gymnasieutbildning kan du söka anställning hos något av våra samarbetsföretag.

Gymnasial lärlingsutbildning

Gymnasial lärlingsutbildning innebär att 50% av utbildningen är arbetsplatsförlagt lärande (APL) på ett av de byggföretag som vi samarbetar med. Arbetskläder, skyddsutrustning och verktyg får du av skolan och det är en förutsättning för att du ska kunna gå ut på apl som i sin tur är ett krav för att eleven ska kunna nå examensmålen.

Följ gärna Bygg- och anläggningsprogrammet på RG på instagram: husbyggarskolanronninge

Samarbetspartners:

Trä 2 – beklädnad, 100p

GYMNASIEARBETE 100 p

INDIVIDUELLT VAL 200p
För att få grundläggande högskolebehörighet behöver du välja till kurser i svenska och engelska som individuellt val (svenska 2 och 3 och engelska 6). Exklusivt för byggelever finns möjlighet att läsa Trä 3 och Betong 4

Med reservation för vissa ändringar

Viktig information till alla elever om distansundervisning och utdelning av busskort, se text nedan!

RG-podden med Anders Karlsson

I skolans podcast berättar Anders Karlsson om sig själv och bygg- och anläggningsprogramet, matnyttig information om vad ”husbyggarskolan” går ut på.

(Längd: 10:30 min)

Programledare: Urban Eriksson.

Följ oss på instagram

Vill du söka till Rönninge gymnasium? Då ska du göra en intresseanmälan här!

Rönninge gymnasium
Sandbäcksvägen 10